Game, set & match – Elma Noë

Game, set & match – Elma Noë
ISBN 9 789063 055677
Uitgeverij Archipel
2010
Categorie literaire thriller

Thomas Berendsen is gek op zijn vrouw Laura, maar na meer dan 25 jaar huwelijk, steeds gevoeliger voor de aandacht van vers vrouwelijk schoon. Als op een dag de onbeschaamde, intelligente en o zo sensuele Dorinde de exclusieve Gooische tennisclub binnenstapt, valt hij als een blok voor haar. Thomas ontwikkelt zich razendsnel tot een meester in het verhullen, verzwijgen en net doen alsof zijn neus bloedt. Maar dan heeft hij buiten zijn blauwogige maîtresse gerekend. Zij wil meer, nee, zij wil alles… en daarvoor moet Laura verdwijnen. Als dit niet goedschiks lukt, dan maar kwaadschiks! Door de angst dat alles uit gaat komen, raakt Thomas in alle staten. Ook voor hem lijkt er nog maar één uitweg mogelijk…

Elma Noë studeerde Arbeidsmarkt Politiek en Personeelsbeleid, momenteel is zij werkzaam als accountmanager bij een groot landelijk dagblad. Ze woont in het Gooi.

Het was niet de bedoeling om nu al ‘Game, set & match’ van Elma Noë te lezen. Ik was graag bij de presentatie van het boek aanwezig geweest op 9 april 2010, maar dit is me helaas niet gelukt. Dus moest ik het met een opgestuurd, gesigneerd exemplaar doen. Dat lag nu een week of twee ongeduldig op een tafeltje op aandacht te wachten. In eerste instantie had ik eigenlijk geen tijd om te lezen en ten tweede lagen er al langere tijd nog meer boeken op me te wachten. Na een uitwisseling van wat korte berichtjes via hyves deze week, onderbrak ik toch mijn eigen schrijven om al wat pagina’s te lezen. Ik was meteen verkocht. Amper anderhalve dag later is het boek uit.

Het verhaal is zo geschreven, dat ik me zonder enige moeite in de spelers kon verplaatsen. Ook tekstueel is het boek een genot om te lezen. De zinnen lopen soepel en er zit vaart in de tekst. Zonder al teveel uitgebreide beschrijvingen weet Elma zowel sfeer, personen als omgeving haarfijn en herkenbaar neer te zetten. Daarbij vond ik de spanningsopbouw zo goed, dat ik mijn vrije zaterdag bijna willoos heb ‘opgeofferd’ aan het lezen van deze thriller. Ik móést weten hoe het verder ging. Daar waar ik soms de neiging heb om de laatste pagina’s van een boek te lezen, om een beetje te weten waar ik aan toe ben, heb ik daar bij ‘Game, set & match’ niet eenmaal de neiging toe gehad. Het zou het leesplezier alleen maar beïnvloeden. En om het plaatje compleet te maken: de epiloog maakt het verhaal af op een manier waar ik mijn petje voor afneem.

De conclusie mag dan ook duidelijk zijn. Dit boek is een absolute aanrader voor liefhebbers van de intriges van een thriller in een eigentijdse setting. Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar een volgend boek van deze getalenteerde schrijfster!

Waardering 9