De babymakelaar – Marelle Boersma

De babymakelaar – Marelle Boersma
ISBN 9789461090034
Uitgeverij Verbum
2010
Categorie literaire thriller

Het leven van musicalster Femke van Dam is bijna volmaakt. Alleen haar grote kinderwens is onvervuld. Ze ziet zich gedwongen haar toevlucht te nemen tot het illegale circuit van commercieel draagmoederschap. Maar het wordt haar al snel duidelijk dat in de wereld van de babymakelaar andere regels gelden. Als haar echtgenoot bij een raadselachtig ongeluk om het leven komt, beseft Femke dat ook haar ongeboren kind gevaar loopt.

Na twee geheel verschillende soorten fantasyverhalen was in deze vakantie Marelle Boersma’s thriller ‘De babymakelaar’ aan de beurt. Net als Mel Hartman verstaat Marelle de kunst van het vlot vertellen van een verhaal. Haar schrijfstijl is zo, dat je ogen over de regels vliegen. Soms wat te staccato naar mijn zin, maar dat is gewoon een kwestie van smaak.

Het verhaal wordt interessant opgebouwd. De proloog vertelt heel wat over het verhaal, maar lijkt na een aantal hoofdstukken niet helemaal bij het verhaal te passen. Later wordt overigens wel duidelijk wat de link is.
We kijken om beurten door de ogen van ontluikend musicalster Femke en paparazzofotograaf Damien, waarbij Femke overigens duidelijk de hoofdrolspeelster in het verhaal is. Nadat Femkes echtgenoot tijdens een noodlottig ongeval om het leven komt en vervolgens de persoon Agnieszka haar intrede in het verhaal doet, wordt pas echt duidelijk dat het hier om een thriller gaat.

Marelle heeft me meegesleept in haar roman ‘De babymakelaar’, waarin een klein aantal zaken me mijn wenkbrauwen heeft doen fronsen. Die doen echter niets af aan het plezier waarmee ik het gelezen heb.

Waardering 7,5