De tovenaar – Clement Roorda

De tovenaar – Clement Roorda
ISBN 9789080955912
Uitgeverij Anthune
2005/2008
Categorie fantasy

De tovenaar is het verhaal van Bodo, een boerenzoon, gelukkig tot het noodlot hem treft. Zijn toekomst stort in wanneer zijn bruid vermoord wordt door Naïr. Bodo gaat zwerven en komt uiteindelijk onder de hoede van Erduban, één van de legendarische tovenaars. Tovenaars die onder en boven de wet staan, boodschappers van de goden, maar menselijk als ieder ander. Met hem raakt Bodo betrokken bij het verzet tegen Naïr en wordt hij uitgezonden om medestanders in de strijd tegen Naïr te zoeken.
Bodo slaagt er in om die bondgenoten te vinden, waarna de strijd tussen kwaad en goed pas echt begint. Maar wat is kwaad en wat is goed en is de prijs voor het zoeken naar een antwoord op die vraag niet te hoog? Door het verhaal verweven is de liefdesgeschiedenis van Bodo en Marinde, prinses van Ustahshi, hoopgevend en tragisch tegelijkertijd.

Vakantie is een prima tijd om boeken te lezen. Al enige tijd geleden was ik in ‘De tovenaar’ begonnen, maar het lezen schoot niet op. Het is geen boek dat ik in één adem uit kon, of wilde, lezen. De boodschap in het verhaal zet aan tot nadenken. Zelfs nadat ik het meerdere weken niet ter hand genomen had, zat de essentie nog steeds in mijn hoofd en dat vind ik een goed teken. Clement heeft een mooie wereld geschapen, met een geheel eigen geschiedenis. Wel mis ik een beetje de eigenheid van deze wereld. De tovenaars in dit verhaal bedrijven niet echt magie, maar de goden zijn levensecht.

De minpunten in het verhaal hebben voornamelijk met de schrijfstijl te maken. Het oogpunt van waaruit Clement het verhaal vertelt, is niet altijd even duidelijk. Soms is het niet een speler in het verhaal, maar een alwetende verteller. Zo kijk ik de ene keer vanuit Bodo en dan beschouw ik Bodo. Dat vind ik verwarrend. Het perspectief van de persoon Naïr leidt telkens een hoofdstuk in. Soms zijn die inleidingen kort en voegen ze in mijn optiek weinig toe aan het verhaal. Wat mij betreft had aan die stukken meer aandacht besteed mogen worden. Verder moet ik – zonder in details te treden – zeggen dat ik meer verwacht had van het laatste hoofdstuk.
En tot slot heb ik me gestoord aan de fouten in de tekst. Een betere redactie zou dit boek zeker naar een hoger plan getild hebben.

‘De tovenaar’ is een zeker geen slecht boek. Liefhebbers van fantasy zonder de fantastische elementen komen volop aan hun trekken. Buiten de goden komen er geen bijzondere wezens voor in het verhaal, toch voelt het absoluut aan als fantasy.
Zoals gezegd, heeft het verhaal mij aangezet tot nadenken over de strijd tussen goed en kwaad. Het zal zeker nog lang in mijn geheugen blijven rondzingen.

Waardering 7-