De fantasiejagers – Mel Hartman

De fantasiejagers – Mel Hartman
ISBN 9789075212761
Uitgeverij Kramat
2007
Categorie fantasy

De wereld staat sedert de komst van ‘het Portaal’ in rep en roer. De ontdekking van een nieuwe dimensie, Emowereld, brengt met zich mee dat de droomwereld niet langer alleen in onze slaap en in ons eigen hoofd bestaat, maar een reële wereld blijkt te zijn met echt bestaande mensen. En niet alleen mensen bevolken die nieuw ontdekte dimensie, maar ook allerlei levensvormen die we voordien enkel kenden als mythische, folkloristische en niet echt bestaande wezens. Wanneer deze wezens, ondanks het strenge verbod ter zake, toch af en toe ontsnappen naar onze wereld, worden er maatregelen genomen. En zo komt een geheel nieuwe soort veiligheidsdienst tot leven: de fantasievangers. De kennismaking tussen beide werelden loopt niet van een leien dakje. Een verschrikkelijk geheim leidt tot onomkeerbare en desastreuze gevolgen. Het lijkt erop dat zelfs de fantasievangers deze ramp niet kunnen voorkomen…

Met Mel Hartman heb ik een boekenruil gedaan: zij kreeg mijn horrorroman Het duistere pact, ik kreeg haar boek De fantasiejagers, een fantasyroman in handzaam formaat, met een aansprekende cover. Ik ontdekte dat Mel Hartman over een vlotte pen, een ruime woordenschat en een grote fantasie beschikt.

De fantasiejagers speelt zich af in een toekomst waarin onze droomwereld geen fantasie is, maar werkelijkheid. In Emowereld, zoals de droomwereld genoemd wordt, leven alle wezens die ooit bedacht zijn. Ratiowereld is de wereld van de ‘gewone’ mensen en tussen deze werelden fungeert ‘het Portaal’ als doorgang.

Kate is de hoofdrolspeelster, de persoon met wie de lezer zich het meest zal identificeren omdat het verhaal in de ik-persoon is geschreven. Kate heeft het bloed van elfen, vampiers en mensen door haar aderen stromen en dat maakt haar dan ook speciaal. Als enig emomens maakt zij deel uit van de groep fantasiejagers, die ervoor moeten zorgen dat de wezens uit Emowereld zich niet in de Ratiowereld begeven. Dat zorgt alleen maar voor onrust bij de ratiomensen.

Tijdens het lezen van De fantasiejagers rol je van de ene bijzondere scène naar de andere. Zoals gezegd wordt het verhaal vlot verteld en weet Mel Hartman de beide werelden duidelijk neer te zetten. Het verhaal is alles behalve een doorsnee fantasy!

Nu heeft elk boek zijn plus- en minpunten. Voor mij zitten er iets teveel seksueel getinte passages in en mis ik een beetje diepgang. Hoewel Kate van alles meemaakt en we het hele verhaal door haar ogen zien, voel ik me niet echt verweven met haar. Misschien komt dat omdat het verhaal soms iets te snel gaat en Kate nogal wat moet uitleggen. Wat overigens wel nodig is om het voor ons lezers begrijpelijk te houden.

Al met al vind ik De fantasiejagers een verfrissend verhaal, met een geheel nieuwe kijk op dromen. Ik begrijp dat dit het eerste deel van een reeks is en het nodigt zeker uit om uit te kijken naar het vervolg.

Waardering 7