Bron – Rik Raven

Bron – Rik Raven
ISBN 978-94-608-6023-2
Uitgeverij Books of Fantasy
2011
Categorie horror

“Gaël voelde zijn maag samentrekken. Hij was compleet machteloos. Hij zwaaide maar wat met zijn revolver, bij gebrek aan een doelwit. Niet veel later kon hij zien hoe Kanters hals als vanzelf openscheurde waarna de Fret levenloos bleef liggen. Zijn levenswater druppelde als ingedikte kruidenlikeur langs de gerafelde huid van zijn nek. Er bleef echter een haperende ademhaling zichtbaar door de belletjes bloed in zijn mondhoeken.”

Rolf Dorint leek het te hebben gemaakt. Hij is getrouwd met de vrouw van zijn leven én hij heeft de baan van zijn leven: schrijver. Een leven, zo op rolletjes, kan alleen maar ellende brengen… Want wat doe je als de inspiratie opraakt? Wanneer zijn ‘bron van verhalen’ opdroogt en de fantasie het laat afweten, brokkelt Rolfs mooie leventje af. Of toch niet? Want was daar niet een vonk van een nieuw idee? Een mystiek verhaal, zo mooi dat het zichzelf lijkt te schrijven?

Terwijl het leven om hem heen instort, bouwt de auteur, samen met buurjongen Luuk, aan een nieuw verhaal dat steeds diepere sporen in het echte leven nalaat. Maar wat een zegen leek, blijkt een vloek. Er is iets gruwelijk mis…

Enthousiast heb ik ‘Bron’ aangeschaft. Eindelijk een horrorroman van eigen bodem, was mijn gedachte, en ik ging er eens goed voor zitten. Ik moet bekennen dat het eerste hoofdstuk me niet meteen greep. Sterker nog, ik moest even doorbijten om in het verhaal te komen. Dat kwam voornamelijk door de korte, onvolledige zinnen en ik hoopte stilletjes dat de schrijver dit niet door het hele verhaal zou doen. In dat geval had ik het boek waarschijnlijk terzijde gelegd. Gelukkig bleek dit niet het geval te zijn en zodra de wereld van Baxan Kanter zijn intrede deed, was daar de klik. Dit kon best eens een interessant verhaal worden!

Mijn complimenten aan de schrijver voor de manier waarop zij de gewone wereld afwisselt met de wereld van Baxan Kanter, Fret van de koning. Wat een Fret precies is, wordt niet volledig uitgelegd. Het is een cowboyachtige ordehandhaver die in naam van de koning van Masseras al eeuwenlang dood en verderf zaait. Masseras zou je een soort parallelle wereld kunnen noemen en wat daar gebeurt heeft effect op onze wereld. Schrijver Rolf Dorint is een rokkenjager en een drankorgel. Het lukt hem maar niet om een goede opvolger voor zijn enige bestseller te produceren, tot hij begint aan het verhaal over Kanter. Maar is het wel een verhaal? Het lijkt zichzelf te schrijven en zorgt ervoor dat Rolf steeds verder afglijdt. Als buurjongen Luuk mee gaat schrijven – als je het zo al kunt noemen – raakt het verhaal in een stroomversnelling.

‘Bron’ is een goed verhaal, dat me heeft weten te boeien en dat aan me trok op de momenten dat ik geen tijd had om verder te lezen. Zonder te verzanden in details weet Rik een bijzondere wereld neer te zetten, die wel iets wegheeft van het Wilde Westen, maar dit zeker niet is. Hoewel de hoofdpersonen verre van aimabel zijn, op Luuk na misschien, ontwikkelde ik als lezer toch gevoel voor hen. Wat ik vooral heb geleerd van de personen, is het feit dat omstandigheden mensen (en andere creaturen) vormen.

Wat ik jammer vind, is de redactie; die had beter gekund. En wat mij betreft had er ook iets meer aandacht aan het slot besteed mogen worden. Pluspunten vind ik het verhaal op zich en de manier waarop Rik het vertelt. Ook de cover vind ik er tof uitzien, goed passend bij het boek. Alles bij elkaar een interessant, bij tijd en wijle lekker luguber verhaal voor liefhebbers van horror en dark fantasy.

Waardering 7