Anders – Mel Hartman

Anders – Mel Hartman
ISBN 9789079552306
Uitgeverij Kramat
2010
Categorie urban fantasy

Manon Maxim is een anderssoort. Anderssoorten leven al duizenden jaren onopgemerkt onder de mensen en doen er alles aan om hun talenten verborgen te houden. Misbruikt een anderssoort zijn gaven, dan wordt Manon ingezet om daar iets aan te doen. Haar leven is daardoor een onvoorspelbare aaneenschakeling van speurwerk, passie en gevaar. Wanneer een meedogenloze figuur uit het verre verleden opduikt om Manon en de anderssoorten van wie ze houdt het leven zuur te maken, tast ze volledig in het duister. Bijgestaan door haar schatrijke adoptievader, Jabar, en enkele vrienden gaat Manon op onderzoek uit. Hoe dieper zij graaft, hoe verder zij verstrikt raakt in een netwerk van intriges en terreur. Als Manon ten slotte beseft waar ze in terechtgekomen is, lijkt ontsnappen niet langer mogelijk…

Ik had me voorgenomen om in mijn vakantie drie boeken te lezen. Na ‘De tovenaar’ van Clement Roorda was ‘Anders’ van Mel Hartman aan de beurt. Mel heeft een bijzonder vlotte pen en daar houd ik wel van. Hoewel vlot geschreven, heb ik met de serie over de Fantasiejagers wat minder affiniteit, dus vond ik het fijn een geheel andere roman van haar hand te kunnen lezen.

De vlotte pen was inderdaad aanwezig: ik heb ‘Anders’ binnen twee dagen verslonden. Het leest als een thriller met fantastische elementen, wat mij betreft een prima combinatie. Ik vond het verhaal goed, maar ook al leren we Manon Maxim en haar naasten kennen, de personen buiten Manon zelf blijven oppervlakkig en soms zelfs vaag. Mogelijk dat die vaagheid in een vervolg uiteindelijk verdwijnt. Daar tegenover staan de actie en de leuke beschrijvingen van de verschillende anderssoorten en hun gaven die er volop kleur aan geven.

Ik kwam in het verhaal een klein aantal missers tegen, dat vond ik jammer. Desondanks heb ik het graag gelezen. Liefhebbers van snelle verhalen waarin thrillerachtige actie gemixt wordt met fantasy, zullen zich zeker vermaken met ‘Anders’.

Waardering 7