Romke D’13, zoals het is, kan het beter – Fictie met werkelijkheid verweven tot een bijzonder politiek verhaal

19 augustus 2017 |

ISBN 9789462660298
Uitgeverij Schrijverspunt
€ 14,95
2014

Fictie met werkelijkheid verweven, dat is de kern van dit boek. Ik ken Rients Hofstra van Twitter, waar we op politiek vlak zo nu en dan over van alles en nog wat hetzelfde denken, maar ook van mening verschillen. Wat we vooral gemeen hebben, is dat we de mensen om ons heen het liefste wakkerschudden. Er gebeurt zoveel op lokaal en internationaal vlak, dat het belangrijk is om gelijkgestemden bij elkaar te krijgen.

Met dit in het achterhoofd, raadde Rients mij zijn boek Romke D’13, zoals het is, kan het beter aan. Ik kocht het, samen met de twee vervolgen, en sloeg aan het lezen.

De achterflap van Romke D’13 begint met: “Persoonlijke frustraties, irritaties en soms zelfs woede liggen ten grondslag aan dit boek”, en dat is precies wat je proeft als je het leest. Rients laat een breed scala aan politieke misstanden de revue passeren, maar doet dit steeds als onderdeel van het verhaal. Dat verhaal is overigens deels fictie en deels werkelijkheid. Het is aan de lezer om te beoordelen welk deel wat is!

De ietwat cynische humor van Rients, zorgde ervoor dat ik er gemakkelijk in kwam en steeds door wilde lezen. Hij verweeft op interessante wijze fictie met werkelijkheid. Intussen reikt hij oplossingen aan voor problemen die iedereen zal herkennen. Wat ik zelf een mooi onderwerp vind, is het verschil tussen Christelijk met een “k” en met “ch/g”. Waarom spreken we die lettercombinatie eigenlijk verschillend uit? Hier kan hij met een zekere passie over vertellen en of je nu gelovig bent of niet, je zult zeker begrijpen wat hij ermee bedoelt. Natuurlijk hoeft je het niet met alles eens te zijn, maar dat is ook niet het uitgangspunt. De belangrijke onderwerpen die in dit verhaal de revue passeren, vormen een prima basis voor een brede discussie over ons huidige politieke systeem. Kijk naar de versnippering en de tweedeling: het systeem is nodig aan vernieuwing toe!

Waardering 8