Lucia de B. Levenslang en TBS – hoe krom is ons recht?

19 augustus 2017 |

ISBN 9789029589093
Uitgeverij Arbeiderspers
€ 14,95
2014

Hoe krom het recht in Nederland kan zijn, bewijst de zaak rondom Lucia de Berk. Met in het achterhoofd de zaak rond de branden bij mijn broer, mijn ouders en zus, heb ik het boek Lucia de B. Levenslang en TBS gekocht en in één ruk uitgelezen (de filmeditie). Dat wilde ik al langer, want deze zaak heeft diepe indruk op me gemaakt. Hoe kan het dat een onschuldige zó lang vastzit en veroordeeld wordt? Pas na jaren procederen kwam voor Lucia het verlossende woord en mocht zij zich weer een vrij mens noemen. Alhoewel… Hoe vrij kun je ooit nog zijn na zo’n rechterlijke dwaling en nadat je zo verguisd geweest bent?

Lucia de Berk wordt in 2009 gearresteerd. Wat precies de verdenking is, is dan nog niet duidelijk. Een citaat:

‘Kan ik mijn advocaat bellen?’ vraag ik.
‘Dat hoeft niet, dat hebben wij al gedaan. Hij komt morgen of overmorgen.’
‘Overmorgen pas?’
‘Ja, je hoeft echt niet te denken dat je advocaat voor jou komt rennen hoor, hij heeft nog meer zaken.’

Het hele boek door voel ik een knoop in mijn maag. Hoe kan dit allemaal, in Nederland nogalliefst? Het lezen van Lucia’s verhaal heeft mijn vertrouwen in ons rechtssysteem een gevoelige knauw gegeven. Hoe krom is ons recht eigenlijk? Ik heb niet zoveel op met het zwijgrecht, vooral omdat daar tegenover wel een spreekplicht is voor getuigen. Hoe kan het dat getuigen verplicht zijn alles te vertellen, wat in sommige zaken ook henzelf kan beschadigen, of wat voor hen gevaar oplevert bij vrijlating van criminelen, maar dat een potentiële dader niets hoeft te zeggen? Het geeft mij te denken dat je dus ongegeneerd kunt moorden en verkrachten en dat dus niet hoeft op te biechten omdat je daarmee jezelf in diskrediet kunt brengen, zelfs al zijn dit in ons rechtssysteem verboden daden. Het wrijft, op zijn minst. Anderzijds is wat je zegt als verdachte zo onderhevig aan interpretatie door onbekenden, dat – zoals in de zaak van Lucia de B. – zwijgen de enige juiste optie is.

Voor iedereen die wil weten hoe krom ons recht kan zijn en die graag het naadje van de kous kent, is dit boek een aanrader. En ben je niet zo’n lezer, dan kun je altijd nog de film zien.

Waardering 8,5