19 augustus 2017 |

Het Heksenhuis – Jacqueline Zirkzee
ISBN 9789054292586
Uitgeverij Conserve
2008
Categorie historische roman

De jonge Eva raakt verstrikt in het web van de fanatieke ‘heksenbisschop’ van Bamberg. Wanneer zij een brief vindt die geschreven is door een van zijn slachtoffers komt haar leven in gevaar. Het reisgezelschap waarmee Eva het bisdom ontvlucht, neemt een geheime missie op zich. Hun avontuurlijke zoektocht naar verlossing en vrijheid voert de reisgenoten dwars door oorlogvoerend Duitsland naar de rebelse Republiek aan de Noordzee. Kunnen zij hun opdracht uitvoeren? Wat zal de toekomst bieden voor de overlevenden van het Heksenhuis? Want ook de vrijheid kent zijn prijs…

In het bisdom Bamberg werden verdachten van hekserij vastgehouden in een speciaal voor dat doel gebouwde gevangenis, het Heksenhuis. Een van de gevangenen schreef kort voordat hij ter dood werd gebracht op de brandstapel een brief aan zijn dochter. Dit document uit 1628 vormde de inspiratiebron voor Het Heksenhuis, waarin Jacqueline Zirkzee op oorspronkelijke en overtuigende wijze een beeld schetst van de onvoorstelbare gebeurtenissen uit deze tijd. Kale historische feiten komen tot leven in deze kleurrijke roman, die handelt over foltering en dood, maar ook over vriendschap en hoop. Het Heksenhuis is méér dan een roman over een vreemd en voorbij verschijnsel. Vervolgingen zijn immers van alle tijden: er zullen altijd daders en slachtoffers, helden en toeschouwers zijn.

Het verhaal begint met een stukje dat verteld wordt door een vrouw die zichzelf voorstelt als Veronica Maria Junius, een telg van een gerespecteerd geslacht uit de eerbare burgerij. Maar aan het einde van deze introductie staat: ‘De jonge vrouw die zich Vera Junius noemde … veroorloofde zich een weemoedige glimlach bij de gedachte dat zelfs haar dromen nu die van Vera waren’. Dit riep bij mij meteen de vraag op: wie is deze vrouw werkelijk? Kortom, mijn nieuwsgierigheid was gewekt.

In het eerste hoofdstuk gaat de lezer terug naar 1609, waar hij kennismaakt met Maria, een meisje dat voor hoerenkind en heksenkind wordt uitgescholden. Haar beschrijving maakt duidelijk dat het een arm kind betreft. Als ze aan het sprokkelen is – ‘ze kon geen grote takken meenemen en mocht niets afbreken’ – ziet Jezuïetenpater Friedrich Förner haar. Hij is naar de streek gekomen omdat er zes moorden zijn gepleegd en er een ruiter zonder gezicht is waargenomen, en een weerwolf. Förner is een man met een missie, en die is om de wereld te bevrijden van het kwaad. Tegen elke prijs.

In het boek leven we mee met Maria, haar moeder Lena en later Maria’s dochter Eva. Die laatste is de echte hoofdrolspeelster in het verhaal. Maar ook Förner blijft een rol spelen. De vertelperspectieven veranderen nogal eens. Dat maakt het soms een beetje rommelig, maar tegelijkertijd voegt het een extra dimensie aan het verhaal toe. Op deze manier kijkt de lezer vanuit verschillende invalshoeken naar de omstandigheden, waardoor die tijd echt voor hem gaat leven.

Jacqueline Zirkzee heeft zich goed ingelezen in de tijd van de heksenvervolgingen. De wereld die zij schetst is uitermate grimmig. Niemand is zijn leven zeker en het lijkt alsof er geen uitweg is uit de neerwaartse spiraal van geweld. Hoe men in die tijd toch doorging met leven en liefhebben, is bijna onbegrijpelijk.
Klein minpuntje in het boek vond ik het gebruik zo nu en dan van ouderwetse taal. Het is een historische roman en als dit door het hele boek gedaan was, had ik het niet storend gevonden. Nu heb ik af en toe mijn wenkbrauwen opgehaald. Desondanks is dit geen enkel beletsel om het boek te lezen. Het verhaal is tijdloos, mooi en integer neergezet. Voor liefhebbers van historische verhalen een echte aanrader.

Waardering 7,5