ISBN 978 90 8954 742 2
Uitgeverij Elikser
€ 18,50
2015
Categorie Algemeen

Het is alweer een tijdje geleden dat ik Brigitte van journalist en auteur Guido Bindels las. Deze lezersrecensie heb ik ook op de website van Guido Bindels bij het boek geplaatst.

Brigitte is een toegankelijk geschreven verhaal van een bijzonder kind met een stralende lach. Brigitte weet, zonder woorden, vele harten voor zich te winnen. Haar ouders kiezen ervoor om zelf de zorg voor hun bijzondere kind op zich te nemen. Voor hen is dit niet eens een keuze: het is vanzelfsprekend. Guido Bindels weet de lezer zodanig aan zich te binden, dat hij of zij helemaal opgaat in zijn gezin, met als schitterend middelpunt de goedlachse Brigitte.

Maar het verhaal is niet alleen mooi en ontroerend, het is ook confronterend. Er worden in onze samenleving onnodig veel – zelfs steeds meer – zinloze hindernissen opgeworpen. Participeren wordt aan de ene kant opgelegd en aan de andere kant onmogelijk gemaakt. Regeldruk en bezuinigingen werken soms zo verstikkend, dat ik het er bij het lezen van dit boek letterlijk benauwd van kreeg. Eigenlijk zou iedereen die zich bezighoudt met de zorg, en dan met name de beleidsmakers, dit boek verplicht moeten lezen. Beleidsmakers zouden allemaal eens een jaar mee moeten lopen in een gezin als dat van Guido, om zelf te ervaren wat het allemaal inhoudt.

Ik hoop dat ‘Brigitte’ iets op gang brengt in Nederland. Dat we met ons allen wakker worden en eens écht na gaan denken over in wat voor samenleving we willen leven. Prachtig boek, over een prachtig en bijzonder kind. Een absolute aanrader!

Waardering 9